بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing): بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی -اجتماعی تعریف میشود که بوسیله آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواستههای خود اقدام میکنند. تعریف دیگر بازاریابی: بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول (کالاها یا خدمات) و مشتری گفته میشود. بازاریابی گاهی اوقات به هنر فروش نیز معروف است. بازاریابی، فرایندی است که بین تواناییهای شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد میکند ارکان بازاریابی: بازاریابی بر پایه ۴ مقوله اصلی ( معروف به ۴P ) به شرح زیر استوار است: ۱ – کالا یا خدمات: (Product) ۲ – توزیع یا محل: (Place) ۳ – قیمتگذاری: (Pricing) ۴ – ترویج(پیشبرد): (Promotion) تفاوت بازاریابی با تبلیغات: تبلیغات انتشار پیام های ترغیب کننده است به منظور معرفی و ترویج محصولات و خدمات شرکت به مشتریان موجود و بالقوه در ازای پرداخت مبلغی معین. بازاریابی برنامه ریزی، اجرا و هدایت هدفمند آمیخته ای از فعالیت های تجاری است، به قصد نزدیک سازی خریداران و فروشندگان به یکدیگر به منظور تبادل منافع یا …