از اوایل سال ۱۹۸۰، بسیاری از شرکتها به برقراري ارتباط پایدار با تامین کنندگان و سایر ذینفعان خود روآوردند در واقع سه عامل باعث ایجاد و افزایش محبوبیت بازاریابی تك به تك در اواخر سال ۱۹۸۰و اوایل سال۱۹۸۱ میلادی شدند. اولین دلیل، بحران انرژی در اواخر سال ۱۹۷۰ بود که موجب بروز تورم بی سابقه در قیمت مواد اولیه تولیدی شد و بسیاری از شرکتهای آمریکایی فعال در زمینه صنایع الکترونیک، فولاد، آلومینیوم، مواد شیمیایی و منسوجات تحت فشار رقبای خارجی از میدان خارج شدند. بنابراین نگهداری مشتریان و برقراری روابط بلند مدت با آنان مورد توجه قرار گرفت در همان زمان بازاریابی خدمات ب …