CRM برگرفته از عبارت CustomerRelationship management بوده و در ايران با نام مديريت ارتباط بامشتري شناخته ميشود تعاريف مختلفي از CRM توسط افراد دانشگاهي و كسب و كار ارائه شده است ،گروهي CRM را استراتژي ، برخي فناوري ، بعضيها فرآيند ودستهاي ديگر آن را سيستم اطلاعاتي به شمار ميآورند . (Thomposon , 2004) در اينجا چند مورد از تعاريف CRM ارائه شده است : – مديريت ارتباط بامشتري واژهاي براي مجموعهي متدولوژيها ، فرآيندها ، نرم افزار و سيستمهايي است كه به موسسات و شركتها در مديريت شوند و سازمان يافته ارتباط با مشتريانشان كمك ميكند (Brnett 2001) مديريت ارتباط بامشتري يعني ايجاد و حفظ ارتباط مشخص شده با مشتريان سود آور ، از طريق استفاده مناسب از فناوريهاي اطلاعات وارتباطات (Payne, 2000) مديريت ارتباط با مشتري به عنوان يك فرآيند ، متشكل از نظارت بر مشتري ( مثل جمع آوري دادههاي مناسب آنان ) مديريت و ارزشيابي دادهها و نهايتاً ايجاد مزيت واقعي از اطلاعات استخراج شده در تعاملات آنان است . (Hampt &am …