چكيده : هدف از انجام اين پژوهش مقايسه تاثير الگوي مبتني بر روش مشاركتي و الگوي مبتني بر روش يادگيري انفرادي بر ميزان يادگيري و ياد داري در درس علوم دانش آموزان دختر پايهي پنجم منطقه ۵ تهران بوده است . دراين پژوهش فرضيهها به اين نكته اشاره دارند كه بين دو الگوي مشاركتي و انفرادي تفاوت وجود دارد . جامعه آماري را كليه دانش آمزان دختري كه در منطقه ۵ درسال تحصيلي ۸۷- ۸۶ در شهر تهران به تحصيل مشغول بوده را شامل شده است . جهت نمونهگيري از روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي استفاده شده به اين صورت كه ۴۰ نفر به صورت كاملاً تصادفي انتخاب شد و در دو گروه ۲۰ نفري آزمايش و گواه تقسيم شدهاند . ابزار جمع آوري اطلاعات آزمون محقق ساخته بود كه قبل و بعد از اعمال متغيرهاي مستقل بر روي دانش آموزان اجرا شد بعد از ۲۰ روز از اجراي متغيرها نيز آزمون يادداري اجرا گرديد كه اين آزمون موازي آزمون يادگيري بوده . براي محاسبه معنيداري نتايج در بين گروهها از آزمون T مستقل استفاده شد . نتايج اين پژوهش به اين شرح است : الگوي مبتني بر روش يادگيري …